Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In 360°Participatie geven 36 auteurs hun kijk op participatie aan cultuur, jeugdwerk en sport. Tegelijk positioneert dit boek brede thematieken zoals burgerschap, gemeenschapsvorming, armoede, inclusie en interculturaliteit binnen het Vlaamse cultuur-, jeugdwerk- en sportbeleid. Sommige hoofdstukken zijn eerder theoretisch en academisch onderbouwd. Andere zijn toegankelijker, geschreven vanuit de praktijk of vanuit de buik. Allen zijn het eerlijke en waardevolle stemmen in het debat over de rol van cultuur, jeugdwerk en sport in een democratische samenleving. 360° Participatie is een aanzet tot een doorgedreven participatieverhaal, over verschillende sectoren heen. Een verhaal dat vanuit mensen zelf vertrekt, zodat iedereen meer cultuur, jeugdwerk en sport kan smaken en maken. Het is zoeken naar strategieën, anders kijken, luisteren en inspireren. Daarvoor zijn visie en doelgerichtheid nodig. Dit boek brengt opinies vanuit engagement en betrokkenheid met kansengroepen. Het bevraagt dan ook heersende attitudes en beleidsdilemma's zonder daarbij kritiek uit de weg te gaan.
Sociale agogiek --- Cultuurbeleid --- Sportbeleid --- Jeugdbeleid --- Participatie. --- Cultuurparticipatie. --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Vlaanderen.
Choose an application
Jeugdcultuur is een moeilijk te omschrijven fenomeen. Niettemin speelt het een grote rol, zowel in het leven van de meeste jongeren, als in de samenleving. Professionals die met jongeren werken, krijgen vast en zeker te maken met verschijnselen van jeugdcultuur. Dit werkboek legt een relatie tussen theorieën en onderzoeken op het gebied van jeugdcultuur en de dagelijkse praktijk van deze professionals. Dit gebeurt aan de hand van voorbeelden, praktijksituaties en opdrachten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van en verwezen naar relevante internetinformatie. De auteurs laten zien hoe kennis van de jeugdcultuur het praktische handelen van professionals beïnvloedt. In de eerste hoofdstukken wordt jeugdcultuur vanuit verschillende wetenschappelijke invalshoeken belicht, waarbij verschillende stijlen en hun kenmerken (muziek, uiterlijk, gedrag) worden vergeleken. Vervolgens komen een aantal interessante relevante thema's aan bod: seksualiteit, politiek, criminaliteit, drugs en probleemgedrag. De auteurs laten zien wat de relatie is tussen deze onderwerpen en jeugdcultuur. Het boek sluit af met een hoofdstuk waarin de auteurs hun visie geven op het belang van jeugdcultuur voor de praktijk van het (ped-)agogisch werk
Jeugdcultuur --- Agogiek --- Pedagogiek --- Seksualiteit --- Politiek --- Drugs --- Alcohol --- Criminaliteit --- Jeugdcriminaliteit --- Probleemgedrag --- Groepsgedrag --- Jongere
Choose an application
Choose an application
Sociology of cultural policy --- Flanders --- socio-culturele sector --- volwassenenwerk --- 374 --- 714 Sociaal-cultureel vormingswerk --- Cultuur 008 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- Financiering 658.147 --- 493.3 --- volwassenenonderwijs --- Cultuur --- Vormingswerk --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- Vormingswerk (sociaal-cultureel werk) --- Verenigingsleven --- #SBIB:316.7C316 --- #SBIB:316.7C317 --- S20090882.JPG --- Vlaanderen --- sociaal-cultureel werk --- volwassenenvorming --- Volksontwikkeling. Agogiek. Vormingswerk --buiten schoolverband --- Onderwijs voor volwassenen --- 493.8 --- 374.7 --- Sociale agogiek --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- 374 Volksontwikkeling. Agogiek. Vormingswerk --buiten schoolverband
Choose an application
In verzekerde bewaring vertelt de geschiedenis van de Belgische en Vlaamse kinderopvang, van de oprichting van de eerste crèche in 1845 tot de impact van het kwaliteitsdecreet in 2003. Deze grondige en systematische studie gaat uit van een aantal actuele vragen: Waarom werd er nooit een coherente sociale pedagogiek ontwikkeld in deze sector? Waarom wordt kinderopvang nog steeds beschouwd als een noodzakelijk kwaad? Door de kinderopvang in zijn maatschappelijke context te plaatsen, maakt de auteur duidelijk hoe politieke, economische en andere veranderingen een invloed hebben op hoe we denken over kinderen, moeders en opvang. Dit boek kan gelezen worden als een kritische analyse van de pedagogiek, of liever van het ontbreken ervan. Bovendien geeft het een idee van hoe een dergelijke pedagogiek in de toekomst ontwikkeld kan worden. Aangewezen lectuur dus voor studenten en docenten pedagogiek. In verzekerde bewaring is onmisbaar voor wie in de kinderopvang werkt en wil weten waar hij of zij vandaan komt. Want wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd om ze te herhalen. Inhoudsopgave : 1/ Het begin van de twintigste eeuw 2/ De twee wereldoorlogen 3/ De jaren vijftig en zestig 4/ De jaren zeventig 5/ Het einde van de eeuw 6/ De historie wordt afgesloten
Kinderopvang --- Pedagogie. --- Sociale agogiek --- België --- Geschiedenis. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Educational sciences --- kinderopvang --- Geschiedenis --- Pedagogiek --- Kinderopvang 649 --- Maatschappelijke ontwikkeling 304 --- 322.4 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
In veel beroepen houdt men zich bezig met de beïnvloeding van het gedrag en het welzijn van anderen. Zo bv. docenten, organisatieadviseurs, verpleegkundigen, sociaal pedagogisch hulpverleners, maatschappelijk werkers, sociaal juridische dienstverleners, groepsleiders, coaches en personeelsfunctionarissen. Steeds vaker wordt bovendien van professionals in uiteenlopende andere sectoren verlangd dat zij aan innovatiemanagement doen en ontwikkelingsgerichte processen begeleiden. Het boek biedt hen een brede en veelzijdige inleiding op de theorie van en de thema's uit de veranderkundige discipline bij uitstek, de agogiek. Het behandelt op toegankelijke wijze de begeleiding van veranderingsprocessen van individuen, groepen, organisaties en samenlevingsverbanden. Daarnaast gaat het uitgebreid in op het methodisch handelen en de daarvoor benodigde vaardigheden. Hierbij staat de praktijk steeds centraal: de theorie wordt behandeld aan de hand van tal van concrete voorbeelden, waarna de consequenties voor het agogisch handelen eruit worden afgeleid. Aan gesprekstechniek is, net als aan voorlichting, een apart hoofdstuk gewijd
agogiek --- Social psychology --- groepsbegeleiding --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- veranderingsmanagement --- gesprekstechnieken --- Agogiek --- Innovatie --- Veranderingsproces --- Veranderingsmanagement --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Agogie --- S20090846.JPG --- agologie --- groepswerk --- maatschappijhervormingen --- organisatieontwikkeling --- persoonlijkheidsleer --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- 37.013 --- 361.13 --- 304 --- 65.012.3 --- 159.93 --- 361.1 --- Sociaal-agogische vaardigheid
Choose an application
Dit boek biedt aan de hand van praktische voorbeelden, handvatten voor zelfreflectie. Het boek begint met het definiren van het begrip 'zelfreflectie': de meerwaarde en het belang staan hierbij centraal. Vervolgens wordt de link naar het werkveld gelegd. Er wordt uiteengezet wat belangrijke elementen zijn in het werk van de hulpverlener. Deze elementen zijn richtinggevend voor zelfreflectie. Daarna is er aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om zelfreflectie te ontwikkelen en toe te passen. Zelfreflectie is een vorm van leren, in dit boek is daarom ook ingegaan op de eigen leerhouding. Wanneer men zich bewust is van de eigen leerstijl kan de manier waarop zelfreflectie wordt vormgegeven worden aangepast aan die voorkeurstijl. De eerste vier hoofdstukken geven op deze manier de achtergrondinformatie die nodig is om met zelfreflectie aan de slag te gaan. Op basis hiervan is een werkwijze aangeboden waarmee hulpverleners tot zelfreflectie kunnen komen. Het boek biedt een praktisch Handvat. De theorie is kort en bondig omschreven opdat er ruimte is om uitgebreid stil te staan bij de praktijk. De praktijkvoorbeelden zijn een concretisering van de theorie. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn suggesties gedaan om zich de aangeboden theorie door middel van oefeningen eigen te maken. Het boek is vooral bedoeld voor studenten en hulpverleners in het sociaal agogisch werkveld Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Zelfreflectie 1.1 Zelfreflectie: wat is dat? 1.2 Zelfreflectie: niet gelijk aan evalueren 1.3 Zelfreflectie: de meerwaarde 1.4 Zelfreflectie: een illusie? 1.5 Mogelijkheden voor toepassing 2 Zelfreflectie en hulpverlenen 2.1 Hulpverlenen 2.2 Visie 2.3 Grondhouding 2.4 Mogelijkheden voor toepassing 3 Zelfreflectie, een leerhouding 3.1 Leren 3.2 Je eigen leerstijl 3.3 De meerwaarde van feedback 3.4 Mogelijkheden voor toepassing 4 Bewustzijn als basis voor zelfreflectie 4.1 Bewustzijn 4.2 Aandacht 4.3 Waarnemen zonder oordeel 4.4 Mogelijkheden voor toepassing 5 Aan De slag met zelfreflectie 5.1 Een kader voor zelfreflectie 5.2 Het persoonlijkheidsmodel als kader 5.3 Vragen als middel 5.4 Zelfreflectie, een cyclisch proces 5.5 Mogelijkheden voor toepassing 6 De eigen leerstijl als startpunt 6.1 De leerstijlentest 6.2 Het testresultaat 6.3 Reflecteren voor bezinners, denkers, beslissers en doeners 6.4 Aanzetten en valkuilen 6.5 Mogelijkheden voor toepassing Literatuur
Agogiek --- Hulpverlening --- Methodiek. --- reflectie (psychologie) --- methoden van het sociaal werk --- Social welfare methods --- sociaal werk --- Social psychology --- agogiek --- agogisch handelen --- hulpverlening --- leerstijlen --- zelfreflectie --- 321.3 --- 371.3 --- Reflectief denken --- hulpverlening (gez) --- 371.39 --- Leren --- Reflecteren --- Zelfreflectie --- leermethoden --- reflectie --- welzijnswerk --- zelfbeoordeling --- Methodiek --- graduaat orthopedagogie --- hulpverlener
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|